Sfîrșitul lumii punct com


N-am mai scris nimic pe blog și nici nu mă grăbesc. Mă autopreiau de pe kamikaze  

În 2010 am fost în China. Două lucruri am urît acolo: mîncarea și internetul. Dacă am reușit să înlocuiesc cu ciocolată și mere din supermarket ciorbele acrite cu sînge de porc și peștii care încă mai încercau să înoate în ulei de susan, cu online-ul n-a mers. Facebook-ul era blocat, mailul nu a funcționat pentru că avea cuvîntul „kamikaze”, iar agențiile de presă din afară țării titrau mare „adress could not be found”. Informațiile circulau din gură-n gură ca „Miorița”. Începînd cu 24 ianuarie, amintirile din China ar putea deveni un vis mișto. Industria muzicală și cea cinematografică s-au unit într-un singur pumn care va face un fisting tuturor utilizatorilor de internet.

Pînă acum, toate site-urile care se bazează pe content adăugat de utilizatori (facebook, youtube…), cînd primeau o reclamație cum că o anumită postare a încălcat niscaiva drepturi de autor, o blocau și-l lăsau pe postac în plata Domnului sau îl banau pentru o zi. Legea SOPA (Stop Online Piracy Act) pregătită cu multă migală de avocații producătorilor de filme sau ai caselor de discuri va schimba total internetul dacă va intra în vigoare. În sensul că orice postare care face referire la o poză, video sau audio fără drepturi de autor poate atrage închiderea paginii care o găzduiește. Adică: dacă eu pun pe youtube un filmuleț cu nepotu-mea care cîntă „Macarena” pe oliță, tot youtube-ul poate fi închis fără proces la o reclamație a casei de discuri care are drepturile pe piesă. Dacă iau o poză din „Alba ca zăpada”, scriu sub ea “Ce copii bărboși vor avea Irinel Columbeanu și Mirabela Dauer!” și o pun pe facebook, site-ul lui Zuckerberg poate fi închis din cauza mea și a lui Disney. Și mai nașpa, blogul tău poate fi ras de pe fața online-ului pentru că un prieten ți-a pus un comentariu care conține un link spre un film piratat.

Sigur, norma se aplică doar în State, dar unde sînt serverele celor mai mari pagini de internet? Legea este în chinurile aprobării, mulți acordîndu-i un 1 solist în meciul cu online-ul liber. Pe 24 ianuarie va fi dezbătută în senatul american. Și, ca să vedeți cît de groasă e treaba, reddit.com, unul dintre cele mai vizitate site-uri din lume, se va autosuspenda în semn de protest pe 18 ianuarie (azi). Facebook și google au anunțat că ar cam face și ei același lucru pe 23. Și uite așa o să-mi treacă dorul de China comunistă. Internetul poate ajunge mai inutil ca niște chiloți fără elastic. Butonul de „share” va deveni “no pointer’s land”. Verișoara care visează să fie mușcată de un vampir livid nu va mai putea să-și pună poza cu Robert Pattinson pe facebook sau google+ sub care să înșire o un pluton de inimi. Toate paginile de internet se vor autocenzura ca Irina Margareta Nistor. Fiecare utilizator va fi monitorizat la sînge.

Nu zice nimeni să nu fie oprită pirateria nesimțită, site-urile unde apar filmele pentru download înainte să aibă premiera în cinematografe. Însă, dacă tot o dau înainte cu drepturile de autor, de ce se fac zeci de filme pe același subiect răsuflat? De ce sînt sute de horror-uri cu același extraterestru readus la viață de niște oameni de știință inapți ? Eu nu vreau să plătesc ca văd același film în care se schimbă doar distribuția. Cine-mi dă mie banii înapoi dacă descopăr că am mai văzut lungmetrajul acum cîțiva ani, doar că personajul principal nu avea decolteul atît de adînc?

2 răspunsuri la „Sfîrșitul lumii punct com

  1. mdaa…sa le spuna cineva producatorilor de film si caselor de discuri ca dupa aprobarea legii, va dura cam o zi, o zi jumate (daca mai sunt si plecati in concediu din ei) pana cand baietii de la Google, Youtube etc.vor remedia problema.

Lasă un răspuns

